24 Nisan 2012

DA VİNCİ'NİN YAPILACAKLAR LİSTESİ



En akılda kalabilecek şeyleri bile rahatlıkla unuttuğum için bir not defteri edinmiştim bir kaç ay önce. Evet, hem ciddi derecede unutkanım hem de bir çok insanın antika olarak nitelendirebileceği bir düşünce yapım var. Şu dijital dünyanın içinde kalem ve kağıt kullanmanın zevkine varabileceğim bir şeyler bulmaya çalışıyorum; "çaresiz içimdeki çocuk." Ufak not kağıtları, gazete kenarları, kitap sayfaları, fatura arkaları vs. o an aklıma gelmiş mevzularla dolu hep. Daha telefonun ajandasına bir tane "yapılacak" kaydetmiş değilim. 


Gariptir belki ama ruh haline bağlı olarak el yazısının biçim değiştirdiğine inanıyorum ben. Anlık duygusal değişimlerin elde bir takım titreşimlere neden olduğunu ve onun yazıya yansıdığını düşünüyorum. Dolayısıyla aldığım bir notu iki gün sonra incelediğimde, o gün nasıl bir ruh hali içinde olduğumu, gergin, mutlu ya da telaşlı olup olmadığımı anlayabiliyorum. Bu açıdan, "kağıt üzerine kalemle yazı yazmak" çok değerli benim için. Konumuzla hiç alakası yok aslında, ben not almaktan bahsediyordum...  


Ben bu haberi okuyalı çok uzun bir süre oldu; Da Vinci'nin günlüklerinde yer alan yapılacaklar listesini yani. Ne var ki, "bunu yazarım ben" diye düşünüp, unutmamak için not aldığım not defterini nereye koyduğumu unutunca yazı da gecikmiş oldu. Sabırla şeytanın getirmesini bekledim sonra. Nihayet dün, satamadığını ve çalışma masasında duran kitap yığının arkasına saklamış olduğunu fark ettim.  


Da Vinci, 1510 yılına ait defterinde, Çakıl'a yaş mama almaktan, aşı tarihinden, ilaç saatlerinden, ödenecek faturalardan, okunması gereken kitaplardan, izlenmesi gereken filmlerden, yazılması gereken konulardan, çekim fikirlerinden falan bahsetmiyor tabii benim gibi. Gayet muhteşem olan çizimleri arasına, gayet ciddi notlar düşüyor; 
  • bir kafatası bul 
  • anatomi kitabı al 
  • beyin zarını incele 
  • timsah çenesini tanımla

Seyahate çıkarken yanına alması gerekenler yine çalışmaları ile ilgili;
  • pense
  • neşter
  • kemik testeresi

Çarşıya çıkmadan önce hazırladığı alışveriş listesi ona keza;
  • tebeşir
  • kara kalem
  • kağıt

Çalışma azmi, hayatını bilim ve sanata adamış olması şu maddelerden bile belli. Kaldı ki müthiş dehası ile ortaya çıkan şaheserleri hepimiz biliyoruz.

Vee tahmin edeceğiniz gibi, yandaki de benim not defterim; 
Nasıl çaresiz nasıl ihtişamsız... Görüldüğü üzre çöp adam dahi çizemiyorum. Kaldı ki burada kendimle Leonardo'yu kıyaslamıyorum; unutkanlık için not almanın önemine ve deftere kalemle yazı yazmanın keyfine vurgu yapmaya çalışıyorum. 

Bu sayfalardaki notları tutarken, Mayıs'ta yapacağım bir düğün çekimi için konsept oluşturmaya çalışıyordum. Aslında fotoğraf çekmeden önce plan yapmak gayet saçma. Çünkü çevre koşulları, model halleri, ortam durumu sürekli bir değişim halinde olduğu için milyon tane olasılıkla karşı karşıya kalabiliyorsunuz. Üstelik iyi fotoğraf çekebilmek, en başta iyi görmekle mümkün. Yine de önceden, ufak da olsa üzerinde düşünmek, aklınıza gelen orijinal fikirleri o anda hatırlayabilmek amacıyla not almak hem büyük kolaylık sağlayacak hem de sonradan "tüh şöyle de çekecektim" diye dövünmenize engel olacaktır.  

Bu notları alırken aklımda bir sürü çekim fikri vardı ve birini yazarken diğerini unutmamak için çok seri olmaya çalışıyordum. Yazıdaki karmaşa telaşlı olduğumu anlatıyor zaten. Hee çizimleri sadece ben anlayabiliyorum, o ayrı...


Özetle not tutmak iyidir; unutkanlık, parmak ve akıl çalıştırmak için... Bilimsel çalışmalarla ilgili olması ya da alışveriş listesi olması önemli değil. İçeriği ne olursa olsun, o listedeki maddeleri yaptıkça yanlarına tik atmak ya da üstlerini çizmek tuhaf bir psikolojik rahatlamaya yol açıyor, deneyiniz. Ayrıca, konuyla çok alakalı olmamakla birlikte, "The Bucket List" muhteşem bir filmdir, izleyiniz...

Sevgiler
Saygılar...

1 yorum:

Begren dedi ki...

Merhaba,

Ben de antikayım o zaman.
Zorunlu olarak bilgisayar kullanıyorum.
Ama her fırsatta defterimi ve dolma kalemimi alıp yazarım.
Ne olursa yazarım,not,günlük olayları,kızgınlıklarımı,sevinçlerimi,düşüncelerimi vs.
En çok defterimin arasında rahat ediyorum,rahat dile getiremediklerimi orada haykıra biliyorum.

Saygılarımla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...